2013. január 2., szerda

A Hobbit - egy rég várt mozizás

Először is mindenkinek nagyon boldog új évet!!!!

Másodszor pedig igen, VÉGRE bár még az óévben, de sikerült eljutni az olyan fanatikusnak is, mint én a rég várt filmre. Névnapomra, és vizsgaajándékként a csodálatos december 13-á néztem meg este a filmet a párommal. Reménykedtem, hogy nem lesz nagy eszem-iszom, és susmorgás, de azt az áhítatot.... mindenki nyikkanás nélkül figyelt.

Tulajdonképpen, még többet is kaptam, mint vártam. Az ember beül a moziba, és megint ott érzi magát. Így, hogy tavaly Tolkienből írtam a szakdolimat, még hálásabb voltam a filmért, nem gondoltam volna évekkel ezelőtt (2001-ben), hogy ilyen messzire eljuthatok majd a filmekkel.

Próbáltam nem szétspoilerezni magam a filmek előtt, de azért a Peter Jackson-féle produkciós videókat nem tudtam kihagyni, fanatikusoknak kötelező, főleg a film után!!!

Így elég mindent tudtam ahhoz, hogy tudjam, ki kicsoda nagyjából, és mit várhatunk.



Akkor konkrétumok:

- Imádtam a tájat és a zenét. Még szebb és jobb, mint a Gyűrűk Ura alatt, Erebor csodálatos, még többet láthatunk Völgyzugolyból (néztem volna még egy darabig). Itt kap helyet a Fehér tanács, ami bár nincs benne a könyvben, mégis odaillik.

- Halkan jegyzem meg, nagyon sok minden nincs benne szó szerint a könyvben, de a kerettörténet (Hogy Frodó felbukkan, Erebor és a törpök története...) így nagyon szépen kidolgozott, kerek. A kevésbé jártas Tolkien olvasó is eligazodik, hol vagyunk, ki kihez köthető, emellett nem is maguk találták ki, mert más Tolkien könyvekben, ahonnan a keretet összeszedték, említés szintjén, vagy teljesen leírva, sok minden megtalálható.

- Imádtam a törpök humorát, nyersességét, karaktereiket. Mind egy önálló egyéniség, különösen azokkal a fura szakállakkal (először nagyon furának tűntek, mikor egy éve megjelentek az első hivatalos képek, de mára már azt hiszem, mindenki ezeket szokta meg.)


- Martin Freeman fantasztikus Bilbóként!!! Ahogy az arcával játszik, ahogy megformálja az elején a kissé szerencsétlen, apró potyautast, akiből lényegében a film végére egész kis hős avanzsálódik.

Nagyon tetszett a Trollos jelenet, tényleg sokat fejlődtek technikailag, féltem tőle, hogy valami gnómos, ormótlan izé lesz a 3 trollból. Olyan jó, hogy azok a jelenetek, amik visszaköszönnek a Gyűrűk Urában, itt eredetiben is elmesélésre kerülnek.
Ebből a részből derült ki, hogy jutott Bilbó Fullánkhoz (későbbi nevén).

Az egyedüli, ami nekem kicsit nem tetszett, a orkos- manós rész (ki melyik fordítást olvasta). Bár elképesztően van megcsinálva, ott a zene nyűgözött le igazán.

És persze e rész fő motívuma, Gollam, és maga a Gyűrű története, ahogy az Bilbóhoz kerül. Élveztem a monológ minden percét, Gollam még mindig ijesztő és szánnivaló (Andy Serkis kiválóan játszotta most is, akárcsak a Gyűrűk Urában, emellett már segédrendező szerepet is vállalt Peter J. mellett.) Mivel ebből indul ki a Gyűrűk Ura, ez megint egy nagyon fontos kapocs, és jó, hogy megérhettünk ennek a vászonra kerülését is.

Rengetegen bírálják a 3D-s és az IMAX technika miatt, hogy több embernél szédülést és hányingert okozott a film. Ezt is jól sikerült felfújni, kb. 2-3 emberről van szó, azok is nem tudják, hogy a 48 képkocka miatt pont hogy szebb és élesebb a kép, nem rosszabb minőségű. Mi ezt elkerültük, ugyanis spontán véletlenségből a sima, magyarul beszélő előadásra vettünk jegyet (a sok ajánlat között elveszett az igazi.)
De mindenképpen meg fogom még nézni 3D-ben is :-) Majd meglátjuk, milyen lesz.

Összességében nekem nagyon, nagyon tetszett, minden kiegészítéssel, beleírással együtt, mert tudomásul kell venni, hogy ez film, és a nagyon bonyolult tartalmat érthetően kell átadnia azoknak is, akik a művet nem olvasták.Külön kell tekinteni a filmre, és a könyvre.  E mellett a rajongók csak örülhetnek, hogy még több mindent kapnak, nem csak azt, ami a könyvben benne van.

Akik pedig túl hosszúnak, vagy unalmasnak találták, ajánlom, ne nézzenek, vagy olvassanak Fantasyt Tolkientől, mert akkor nem értik, miről szól.

Pár szó a zenéről.

A mesterművet megint Howard Shore készítette, talán most még jobb, mint előtte. Sok régi téma felelevenedik, (Hobbitfalva, Völgyzugoly), de a törpökkel több olyan hangulatú, balladikus dal is szerepel a filmben, mint a móriai volt.
Ilyen például a könyvben is szereplő, Misty Mountains avagy a Ködlő hegyeken túl. Mivel a promóban angolul hallható mindenhol, érdekes volt a filmben a magyar szöveggel és énekkel, megállapítottam, hogy az angol sokkal jobban tetszik (Nemhiába, Tolkien arra írta eredetileg.)
A kedvencem mégis Radagast témája. Az ő megjelenése sem pont ott van, ahol a könyv szerint lennie kéne, de ezt sem bántam, a kalap és szegény süni fergeteges volt:-) Először Tünde szerű kórus a bevezető (Utalva talán a mágusságára), majd az a hegedű meg a csilingelés, nagyon tetszik...

Aki szeretne belehallgatni, itt  megteheti.

Végül egy programajánló, nem csak fanatikusoknak.
A Magyar Tolkien Társaság évek óta nagyszabású rendezvénnyel emlékezik meg Tolkien születésnapjáról, most pedig ez különösen nagy alkalom a film megjelenése miatt. Decemberben is voltak már ünnepi hétvégék, nagy Hobbit filmvetítéssel, de a végső nagy
Rég Várt Ünnepély (Long Expected Party - LEP) most hétvégén  2013. JANUÁR 5-ÉN egész nap Budapesten a Corvin Moziban.
A vetítések mellett lesz beszélgetés, A filmmel kapcsolatos vásár, előadások, gyereksarok, jelmezesek, találkozhatunk szinkronszínészekkel.
Itt a részletes program a Társaság Honlapján. Aki csak teheti, látogasson el!

A képek a Hobbit Facebook oldaláról származnak!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése