2018. május 22., kedd

Könyvajánló: Ernest Cline: Ready Player One

Egyes játékos, készülj! 



A bejegyzés SPOILEREKET TARTALMAZ A TÖRTÉNETRE NÉZVE!




Gondolataim a könyvről: 

Ó, igen, jól sejtitek. A film miatt bukkantam rá erre a gyöngyszemre, és szerencsére volt annyi eszem, hogy a könyvet olvassam el előbb, így most egyelőre csak a könyvről fogok mesélni.

Ami az olyan kockáknak és fantasy fanoknak is eszelős, aki nem játszik állandóan számítógépes játékokkal. Történetünk a 2045-ös évben játszódik, amikor a virtuális világ (OASIS)  kitalálójának halála után nem marad örökös, így hatalmas vagyonát egy nehéz küldetés során az kaparinthatja meg, aki megszerzi a kulcsokat, átmegy a kapukon és megtalálja a Húsvéti Tojást (az Easter Egg kifejezés a filmekben a rejtett dolgokra utal, de a játékos világból jön.)



Innentől fogva pedig elkezdődik a nyomozás a 1980-as '90-es évek popkultúrájában és játékvilágában. Főhőseink magányosan kutatnak, többet tartózkodnak ebben a virtuális térben, mint a már tönkretett, kiélt, lerombolt földön. Az OASIS világok százait jelenti, itt élnek, dolgoznak, szórakoznak az emberek.

Kicsit disztópia jellegű volt, ahogy elkezdtem olvasni, ám a rengeteg utalás mosolyt csal az ember képére olvasás közben. Képregények, sorozatok, klasszikus filmtrilógiák (Igen, ismerik a Mátrixot, a Harry Pottert és Gyűrűk Urát, a srác sindarinul is ért benne) tömkelege, és bár nyilván az ember nem olvasta mindet vagy játszotta végig a játékokat, a poénok így is érthetőek. Én 1990-ben születtem, a popkultúrának hála a filmek nagyrészét ismerem, még ha a játékokban nem is vagyok nagyon penge. Vissza a jövőbe, Knight Rider, Galaxis Útikalauz (ó, hangosan sikongattam, mikor felismertem a Pángalaktikus Géppukkasztót).



Wade/Parzival 5 évnyi kutatás után bukkan rá az első kulcsra és az ajtóra. De természetesen van egy lány is a képben (mert mindig van egy lány), aki nem is kicsit bejön Wadenek és persze pár barát, aki szintén felkerül a táblán a ranglistára. Így alakul ki a Tökös ötös (lás fent a listán). Ám a lelkes nyesteken kívül (ők a hivatalos tojásvadászok) ott van a céges, pénzzel és iparilag támogatott nagy cég, ahol a Hatosok (hat számjegyes azonosítójuk van) nem egyedül, hanem akár százával, csapatban vadászhatnak a Tojás és persze a pénznyeremény és az OASIS egyeduralma után.

Miután Wade fenyegetést kap, és gyilkossági kísérlettel próbálkoznak ellene, kénytelen taktikát váltani, elrejtőzik, költözik, és megtesz mindent az épsége érdekében. Art3missel (a második helyen levő lány) amikor komolyra fordulna a dolog, különválnak. Fél év telik el Wade karakterének fejlesztésével (mind szintileg, pénzileg, lelkileg) mire sikerül megint egy újabb nyomot találni.
 És nagyjából még fél év, mire Artemis megtalálja a második kulcsot és a kaput. Innentől pörögnek az események. Wade fejében is összeáll a játszma, de a fenyegetés még mindig fennáll a hatosok miatt, így taktikát vált, és álruhát vesz fel, hogy szó szerint beépüljön.

Innentől Wade nem köt mindent az orrunkra, a regény izgalmasabbá válik, mert nem lehet előre tudni, mire megy ki a játék. Az itt megjelenített silány valóság nagyon szomorú képeket fest az adós-rabszolgákról, akik a virtuális játékban való életért a való világban eladósodtak, és egész életükben multiknak dolgozhatnak.
 Miután Wade annyit lop, amennyit csak tud :-) és értesíti a tökös ötös megmaradt tagjait, megindul a végjáték. Szerencsére kapnak külső segítséget és hátszelet, és a tudás, és a bajtársiasság mindig győz.

A harmadik kapunál tényleg minden tudásra és tapasztalatra szüksége van a jó játékosnak, de főhősünk szerencsére amerikai, így a happy end sem maradhat el.

Amit viszont nagyon sajnálok, hogy az utolsó jelenet bár nagyon szép és megható, elég rövidre sikerült, én még vidáman olvastam volna tovább, mit történik a két hősünkkel a valóságban is.

Ami a célja volt, azt mindenképpen elérte. Éltetni a számítógépes játékokat, emléket állítani egy korszaknak, amikor alagsorokban fiúk és lányok azért gyűltek össze, mert videójátékoztak, filmekről és képregényekről beszélgettek, és addig játszottak a géppel, amíg a szemük bírta.

Újraolvasós - tetszett, és valószínűleg fogom még olvasni 👈

Fülszöveg:
EGY VILÁG LÉTE FOROG KOCKÁN.
EGY KÜLDETÉS A VÉGSŐ NYEREMÉNYÉRT.
FELKÉSZÜLTÉL?
2045-öt írunk, és a valóság elég ronda egy hely. Az emberiség nagy részéhez hasonlóan Wade Watts is azt a kiutat látja zord környezetéből, hogy bejelentkezik az OASIS-be, a világméretű virtuális valóságba.
Amikor az OASIS tervezője meghal, ördögi feladványsort hagy maga után, melyek megfejtéséhez a popkultúra megszállott ismeretére van szükség. Aki először megfejti mindet, az örökölheti hatalmas vagyonát – és egyben az OASIS feletti hatalmat.
Wade oldja meg az első feladványt, és ezzel életveszélybe kerül. Egyes játékosok ugyanis még a gyilkosságig is hajlandóak elmenni a mesés nyeremény megszerzéséért. A játék ezzel megkezdődik, a túlélés egyetlen módja pedig a győzelem.


A könyv adatlapja: 
Kiadója:  Agave
Kiadási év: 2015
Oldalszám: 458 old.
Műfaja: sci-fi, fantasy
Fordította: Roboz Gábor
Folytatásos:nem
Angol címe:Ready, player one 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése